Psychické a emoční předpoklady ve sportu
Přirovnávám li fyzický fond sportovce k počítačovému hardwaru, pak psychika dává našemu snažení program a můžeme si ji představit jako software sportovní výkonnosti.
Zeptáte li se deseti sportovních psychologů, nejspíš získáte deset mírně odlišných odpovědí o nejdůležitějších psychických předpokladech profesionálních sportovců. Vyberu tedy pořadí, jak ho popsal ve světě uznávaný sportovní psycholog Jim Loehr.
Elán (Drive)
Elán je bezesporu velký předpoklad pro budoucí úspěch. Jim Loehr tvrdí :„ Tito lidé mají v sobě velmi silné nutkání, dalo by se říct posedlost úspěchem“. Některé děti jsou tak uchváceny nějakou činností, že je to občas pro okolí až na obtíž. Chtějí stále hrát, házet , kopat a „otravují“ rodiče, aby se jim věnovali.
Zaujetí (Passion)
Velmi souvisí s elánem, můžeme jej nazvat láskou ke sportu. Greg Patten národní trenér USTA, říká „ První věc, která mě zajímá při výběru talentů je dětská radost ze hry. Mnoho hráčů skončí předčasně, protože je tenis dostatečně nebaví. Jiní dosáhnou výborných výsledků, ač nemají ve vínku velký talent, ale milují hru a soutěž“.
Odolnost (Stability)
Talentovaní jedinci bývají převážně emočně odolní. Loehr podotýká, že sport je emočně náročný. „ Kdo má omezenou toleranci na stres, který vyvolává trénink, nebo soutěž, málokdy bývá úspěšný. Ten kdo má dobrou odolnost na stres v životě, má ji obvykle i ve sportu. Je schopen lépe překonávat překážky a nedostává se příliš často ke své hranici odolnosti stresu“.
Houževnatost (Mental Toughness)
Úspěšní sportovci, chtějí li se měřit s ostatními, musí mít sebevědomí na vysoké úrovni, měli by se cítit dobře, v situaci soutěže a vyhrocených stavů. Někteří z nich přiznávají, že hnacím motorem občas také bývá strach z neúspěchu, ti vyjímeční však hluboko uvnitř věří, že jsou dobří a lepší než ostatní.
Pozitivní přístup (Positiv Attitude)
Je často nazýván hnacím motorem úspěchu. Tenista, který prohrává 0:2 na sety a ví, že musí vyhrát 3 následující sady si nemůže připouštět černé myšlenky. Je mnoho příkladů z jiných sportů individuálních i kolektivních, kdy dojde k senzačnímu obratu již ztraceného zápasu. Bez silné víry v dobrý konec toho nelze dosáhnout.
Realizmus (Realism).
Soustředění (Focus)
Velmi brzy mohou rodiče a trenéři pozorovat u některých dětí schopnost nerozptylovat se okolím při soutěži. Ti nadaní jsou úplně pohlceni činností a dokáží udržet pozornost velmi dlouho. Sledujte jejich oči. Nepozorují diváky, nehledají kamarády ani se nesnaží nalézt kde jsou jejich rodiče. Zda jde o „bohem“ nadělenou, nebo částečně naučenou vlastnost není zcela jisté. Ten, kdo je roztěkaný a není schopen se koncentrovat, nemůže dosáhnout dobrých výsledků.
Úsilí (Effort)
Útočník ve fotbale, který se pohybem nabízí spoluhráči, absolvuje během utkání mnoho „zbytečných“ sprintů i když ví, že přihrávka jeho směrem půjde jen občas. Hráči volejbalu musí v zápase mnohokrát vyskočit na blok a s plným nasazením vykrývat prostor, kterým míč nakonec neletí. Hovoříme zde o úsilí.
Stálost (Persistence)
I v době, kdy se nic nedaří, dobří sportovci „dělají svou práci“. Věří svým schopnostem, své vůli znovu se vrátit na výsluní. Vědí, že chyby se mohou stát a oni se pozitivně zaměřují na to jak se přizpůsobit situaci.
Soutěživost (Competitivness)
-
Máte doma nového Jágra? Rubrika sportovní talent
Jsou emoční vlastnosti vrozené, nebo naučené?
Jim Loehr míní, že jde o kombinaci zděděných a naučených charakteristik. Uvádí příklad Andreho Agassiho. „ U něho byly schopnosti, jako jsou elán, soustředění, sebedůvěra patrné již v raném dětství. Nebylo nutné dělat nic na podporu těchto kvalit, zkrátka byly tam již od začátku.“
-
Proč sportovci umírají? Náhlá úmrtí ve sportu